EU Days Lund 2023 – om Europa och innovationer

Foto från EU Days Lund 2022

Hör från företagsledarna själva – vad är det i Lund som leder till innovationer och framgång? Alla pratar om innovationsdistrikt, men vad är det och hur hänger det ihop med till exempel EU:s innovationsagenda?

Den 14–15 november är det dags för EU Days Lund. I år hålls det i Stadshallen där LU arrangerar tre spännande sessioner med lite olika fokus i allt från innovationsdistrikt, testbäddar till ett resilient Europa. Med tanke på att vi går mot val till EU nästa år så är EU Days ett utmärkt tillfälle att ta del av aktuella frågor.

Den 15 november, med start klockan 11.30 ges möjlighet att höra mer om vad som gjort att företag med anknytning till Lund lyckats så bra. Beror framgången på att det finns ett stort fokus på hållbarhetstänk? Vad betyder närheten till universitetet? Hur kan både företag och universitet vidareutvecklas genom att till exempel arbeta tillsammans med test-miljöer.

I The Story of Lund Innovation District – Global Impact Within Walking Distance (15 november, klockan 11.30–12.15) beskrivs innovationsdistriktskonceptet och vad som har gjort Lund en global ledare inom innovation.

Under rubriken Exploring Lund Innovation District: A Playground of Demos and Testbeds (15/11, klockan 13.15–14.00) erbjuds alla att titta närmare på lika initiativ där forskare, entreprenörer och företag kan testa sina idéer i verkliga miljöer.

Redan dagen före, 14 november ges ett seminarium kring själva förutsättningarna för den fortsatta utvecklingen av Europa – ”A resilient Europe”. Detta seminarium genomförs tillsammans med SIEPS, Svenska institutet för europapolitiska studier.

Centrum för europaforskning arrangerar också en session tillsammans med SIEPS om ett motståndskraftigt Europa (A resilient Europe, 14/11, klockan 11.30–12.15).

EU Days Lund är ett öppet årligt forum för diskussion och utbyte av idéer kring framtiden för Europa, Lund och Sverige. Forumet samorganiseras av Lunds kommun, Lunds universitet, EU-kommissionens representation i Lund EU Days.

oktober 23, 2023