Internt stöd för EU-ansökningar

This information in English

Forskningsservice hjälper gärna till med din EU-ansökan. Vi kan ge olika sorts stöd beroende på vilken sorts bidrag du vill söka.

Individuella projekt

Inom Horisont Europa finns flera bidrag att söka för enskilda forskare som befinner sig i olika karriärsteg. Dessa har årligt återkommande utlysningar, och Forskningsservice erbjuder ett omfattande stödpaket för sökande, i form av både gemensamma aktiviteter och individuellt stöd. För fakultets- och institutionsspecifikt stöd, vänligen kontakta din fakultet/institution.

Marie Skłodowska Curie Actions (MSCA) Postdoctoral Fellowships

MSCA Postdoctoral Fellowships är ett internationellt mobilitets- och karriärutvecklingsbidrag för forskare som disputerat under de senaste 8 åren.

En MSCA PD-ansökan skrivs gemensamt av handledare och fellow. Forskningsservice erbjuder informationsseminarier för alla sökande, ger råd och svarar på frågor. För sökande med Lunds universitet som värdinstitution anordnar Forskningsservice årligt återkommande workshops, tillhandahåller malltexter och skrivtips för ansökan, hjälper till med analyser av utvärderingsprotokoll från tidigare ansökningar, gör samfinansieringskalkyler, och läser ansökningsutkast.

Europeiska forskningsrådet (ERC)

ERC erbjuder 5-åriga bidrag för unga forskare (Starting Grants, 2-7 år efter disputation), mer etablerade forskare (Consolidator Grants, 7-12 år efter disputation) och väletablerade forskare (Advanced Grants).

Forskningsservice ger stöd i hela ansökningsprocessen för forskare som söker ERC med LU som värdinstitution, från informationsseminarier och individuell rådgivning, till workshops, training camps (StG), och intervjuträning. Vi ger råd och svarar på frågor, hjälper till och analyserar utvärderingsprotokoll från tidigare ansökningar, ger budgetstöd, och läser ansökningsutkast.

Vi hanterar även den interna förankringsprocessen med stödjebrev från rektor som krävs i ansökan. ERC-sökande måste därför alltid vara i kontakt med Forskningsservice, gärna så tidigt som möjligt.

Samarbetsprojekt

Det finns många möjligheter att finansiera samarbetsprojekt genom Horisont Europa, främst genom dess tematiska ‘kluster’, som finansierar forsknings- och innovationsprojekt (RIA), innovationsprojekt (IA) och samordnings- och stödprojekt (CSA). Dessutom finns det också utlysningar för samarbetsprojekt i andra delar av programmet, t ex MSCA Doctoral Networks, MSCA COFUND och MSCA Staff Exchanges, Pathfinder- och Transition-bidrag från EIC och Synergy Grants från ERC.

Forskningsservice har lång erfarenhet av att hjälpa forskare som ansöker om samarbetsprojekt, och vårt stöd riktar sig till alla forskare vid LU. Vi skräddarsyr vårt stöd för att passa din erfarenhetsnivå och specifika behov och erbjuder olika tjänster beroende på din roll i ansökan.

Koordinatorer

Om du koordinerar en ansökan för ett samarbetsprojekt kan Forskningsservice stödja dig under hela ansökningsprocessen. Under planeringsfasen träffar vi dig för att diskutera dina planer för ansökan, och hjälper dig att strukturera skrivprocessen. Vi tillhandahåller detaljerade mallar för att planera ansökan, samla in nödvändig information från dina partners och skriva själva ansökan. Vi arrangerar workshoppar och informationsmöten om hur man ansöker om EU-finansiering och presenterar gärna möjligheterna i Horisont Europa för din institution eller forskargrupp.

Under skrivprocessen är vi tillgängliga för att svara på frågor om både ansökningstexten och Horisont Europa i allmänhet. Våra ekonomer kan göra budgetförslag och svara på frågor som relaterar till budget och regelverk. Vi kan också ge skriftlig feedback på din ansökan. Dessutom fungerar Forskningsservice som ett nav för stödet till EU-ansökningar och kan sätta dig i kontakt med andra avdelningar vid LU (t.ex. juridisk eller IPR-rådgivning).

Du kan få ekonomiskt stöd från universitetet om du koordinerar ansökningar och projekt. Bidraget utgår i två former – planeringsbidrag och koordinationsbidrag. Kontakta Karin Langborger (karin.langborger@fs.lu.se) för mer information.

Partner

Om du deltar i en samarbetsprojektansökan som partner kommer skrivprocessen vanligtvis att ledas av koordinatorn och stöds av deras motsvarighet till Forskningsservice.

Forskningsservice kan hjälpa dig genom att tillhandahålla information om LU, samt hjälpa till att utforma din del av den gemensamma budgeten. Dessutom är vi alltid tillgängliga för att svara på frågor om ansökningsprocessen eller ansökningstexten. Om du är ny inom EU-finansiering träffar vi dig gärna för att ge dig en bild av programmet och svara på frågor.

Beviljade projekt

Om ditt projekt beviljas hjälper Forskningsservice dig i kontraktsfasen, oavsett om du är koordinator eller partner. Vi samordnar den interna processen och ser till att du kan tillhandahålla all information som begärs i tid. Vi erbjuder också uppstartsmöten i början av ditt projekt för att gå igenom regler och rutiner kring bl.a. rapportering.

Kontakter vid Forskningsservice

Vår avdelning har medarbetare som fokuserar på olika delar av Horisont Europa. Vi har även kontaktpersoner för varje fakultet. Du är välkommen att kontakta vem som helst av oss, baserat på din fakultet eller ditt specifika finansieringsintresse.

Programdelar

Fakulteter